Boekhouding: zelf doen of toch uitbesteden?

0
5
boekhouding zelf doen of uitbesteden

Het starten van een eigen onderneming lijkt op het eerste oog vaak interessant. Indien je het goed aanpakt, verdien je vaak aanzienlijk meer dan wanneer je in loondienst bent. Bovendien heb je als zelfstandig ondernemer natuurlijk een stuk meer vrijheid. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan zelfstandig ondernemerschap. Eén van deze nadelen is dat je te maken krijgt met flink wat administratie. Lang niet iedere ondernemer houdt dit even goed bij. Het is echter wel belangrijk om te zorgen voor een correcte boekhouding. Als ondernemer heb je twee opties voor wat betreft de boekhouding: zelf doen of uitbesteden. Maar wat is eigenlijk de beste optie?

Wat moet je allemaal bijhouden?

Als zelfstandig ondernemer krijg je te maken met flink wat papierwerk. Allereerst verstuur je zelf facturen aan klanten waar je producten aan hebt geleverd of diensten voor hebt verricht. Werk je daarnaast ook nog met leveranciers? Dan ontvang je van hen ongetwijfeld ook de nodige facturen voor de producten die je afneemt. Deze facturen moet je allemaal verwerken in jouw administratie. Je dient ze in ieder geval digitaal te bewaren, maar het is ook makkelijk om ze te printen. En dan hebben we natuurlijk ook nog de kosten die je maakt voor een zakelijke bankrekening. Dit moet je ook allemaal verwerken in jouw administratie. Heb je daarnaast ook nog personeel in dienst? Dan wordt de hoeveelheid administratie natuurlijk alleen nog maar meer. Je moet hen immers loon betalen voor de werkzaamheden die ze voor jouw onderneming verrichten. Kortom: als zelfstandig ondernemer moet je behoorlijk wat administratie bijhouden.

Aangifte doen bij de belastingdienst

Het bijhouden van de administratie is voor de meeste ondernemers iets wat zij prima zelf kunnen doen. Helaas blijft het niet alleen bij het bijhouden van gegevens. Nee, want je moet namelijk ook aangifte doen bij de Belastingdienst. Net als alle andere Nederlanders moet je ieder jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Indien je in loondienst bent, worden de gegevens tegenwoordig allemaal voor je klaargezet. Als zelfstandig ondernemer is dit niet het geval. Je moet de gegevens dan namelijk zelf allemaal doorspelen naar de Belastingdienst. Dit kan betrekkelijk ingewikkeld zijn, ook omdat je met privé en zakelijk geld te maken hebt.

De aangifte inkomstenbelasting is niet het enige waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Nee, want je moet ook nog aangifte omzetbelasting doen. Dit kun je ook eenmaal per jaar doen, maar de meeste ondernemers doen dit per kwartaal. Wij raden je aan om viermaal per jaar de aangifte omzetbelasting te doen. Waarom? Omdat je de administratie hierdoor in vier stukjes knipt. Hierdoor is het een stuk beter behapbaar dan wanneer je alles in één keer moet doen. Je moet er even tijd in steken, maar de aangifte omzetbelasting is iets wat je prima zelf kunt doen.

Een boekhouder in de armen nemen

Ben je eigenaar van een groot bedrijf? Dan is er ontzettend veel administratiewerk. In dat geval is de kans groot dat je één of meerdere mensen in dienst hebt om de boel bij te houden. Zij maken bijvoorbeeld de facturen op, versturen deze naar de klanten en verwerken alles in een systeem. Deze personen hebben doorgaans echter geen verstand van boekhouden. Is deze kennis bij jou ook niet aanwezig? Dan raden wij je niet aan om hier zelf mee aan de slag te gaan. Waarom niet? Omdat de kans groot is dat je bepaalde zaken verkeerd aangeeft bij de Belastingdienst. Dit kan je maar zo op een flinke boete komen te staan. Uiteraard wil je dit voorkomen. Overweeg in dat geval om een boekhouder in de armen te nemen. Je betaalt een vergoeding voor zijn diensten, maar je weet zodoende wel zeker dat de administratie van jouw bedrijf compleet en kloppend is en dat is natuurlijk veel meer waard!