Drie ICT-tips voor ondernemers om ICT-problemen te voorkomen

0
44
backup

Grote bedrijven hebben vaak personeel in dienst voor het regelen van alle zaken op het gebied van ICT. Doordat zij op jaarbasis flink verdienen, kunnen zij het zich veroorloven om dergelijke personen aan te stellen. Dit is voor zzp’ers en kleine ondernemingen zeer waarschijnlijk niet het geval. Indien jouw bedrijf tot één van de twee laatstgenoemde categorieën behoort, probeer je ICT-problemen waarschijnlijk vaak zelf op te lossen. Je bespaart zodoende namelijk kosten voor het inhuren van een professional. Het lukt helaas niet altijd om dergelijke problemen zelf te verhelpen. Er zit in dat geval niets anders op dan een ICT-bedrijf inschakelen. Moet je dit vaker doen dan je lief is? Probeer dan om ICT-problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Wij geven je hier drie tips om dit te doen!

1. Kies voor een professionele virusscan

Werk je binnen jouw bedrijf veel met computers? Dan moet je ervoor zorgen dat deze goed beschermd worden. Dit kan met behulp van een virusscan. Veel bedrijven verkiezen een gratis virusscan boven een betaalde. Waarom zou je immers betalen voor een virusscan wanneer je deze ook gratis kunt krijgen? Omdat de betaalde virusscan veel meer bescherming biedt voor jouw computer(s). De gratis scanners richten zich alleen tot virussen en niet tot spyware en malware. Wanneer je als bedrijf een gratis versie gebruikt, loop je het risico dat er gevoelige informatie op straat komt te liggen. Om dit ICT-probleem te voorkomen is het beter om te betalen voor een virusscan.

2. Maak regelmatig een back-up

In vrijwel iedere onderneming worden computers gebruikt voor het opslaan van belangrijke data en gegevens. Indien je dit allemaal op de harde schijf van het apparaat opslaat, loop je het risico dat dit vroeg of laat verloren gaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer jouw computer crasht. Ook bij brand of een inbraak loop je het risico dat deze voor jouw bedrijf belangrijk informatie verloren gaat. Zorg er daarom voor dat je regelmatig een back-up maakt. Doe dit bij voorkeur online. Waarom je dit bijvoorbeeld niet op een externe schijf moet doen? Omdat deze vaak ook in het bedrijf ligt. In het geval van brand gaat deze schijf ook verloren, evenals alle gegevens. Kijk als bedrijf zeker ook naar de mogelijkheid om bestanden op te slaan in de cloud. In de cloud wordt vaak automatisch een back-up van jouw gegevens gemaakt, waardoor je dit niet kunt vergeten. Gebeurt dit niet automatisch? Dan kun je dit vaak wel instellen.

3. Jaarlijkse schoonmaak

Naast de gegevens voor jouw bedrijf komt er ieder jaar ook behoorlijk wat rommel op de harde schijf te staan. Download je bijvoorbeeld met regelmaat een programma om te kijken of dit iets is voor jouw bedrijf? Dan moet je weten dat hier behoorlijk wat software bij geïnstalleerd wordt. Een groot deel van deze software gebruik je echter nooit. Deze software neemt echter wel opslagruimte in beslag en dat kan voor problemen zorgen. Zo raakt het geheugen van jouw computer eerder vol en bovendien is het risico op een crash groter. Daarom raden wij je aan om minimaal één keer per jaar een grote schoonmaak te houden. Tijdens deze schoonmaak kun je de programma’s en software die niet gebruikt wordt verwijderen. Bang dat je dingen verwijdert die je nodig hebt? Schakel dan een ICT-bedrijf in voor het opschonen van de computers binnen jouw bedrijf.