Wanneer je een eigen bedrijf wilt gaan beginnen zijn er veel dingen waar je aan moet denken. Wel ligt het er hierbij natuurlijk aan of het om een online bedrijf gaat, een bedrijf vanuit huis of een bijvoorbeeld een winkelpand. In dit artikel laten wij je een aantal punten zien waar je aan moet denken voordat je begint met je eigen bedrijf.
Mogelijkheden en de markt verkennen
Allereerst is het belangrijk na te denken over wat voor bedrijf je wilt starten. Wil je een eigen winkel beginnen en zo ja, wat ga je dan verkopen of welke diensten wil je gaan leveren? Gaat het om een online bedrijf of een bedrijf vanuit huis, dan is het goed te kijken wat de mogelijkheden zijn voor je bedrijf. Ook is het goed de huidige markt te verkennen en het nodige onderzoek te doen. Zoek uit wie je klanten zijn en wat zij willen, maar zoek ook uit waarin jij beter of anders bent dan je concurrenten en zorg ervoor dat er iets is dat juist jouw bedrijf anders maakt dan die anderen.
Ook is het belangrijk een ondernemingsplan te hebben. Een ondernemingsplan schrijven kan veel tijd kosten en zelfs erg lastig zijn als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, maar is wel erg belangrijk voor je toekomstige bedrijf. Gelukkig kun je hier hulp bij krijgen, online zijn hier veel mogelijkheden voor. Daarnaast kun je ook een ondernemingsplan voorbeeld opzoeken, zodat je een beetje weet hoe het plan in elkaar moet steken.
Financiën voor je eigen bedrijf
Wil je een bedrijf van de grond krijgen, dan is hier vaak geld voor nodig. Zeker wanneer het gaat om een fysieke winkel, want je moet een pand kopen of huren, een inboedel aanschaffen en zorgen voor de inventaris. Begin je vanuit huis, dan is het niet altijd nodig een financieel plan op te stellen, maar voor een fysieke winkel is dit zeker aan te raden. Op die manier weet je namelijk hoeveel geld je nodig gaat hebben en waar je dit vandaan kunt halen. Met dit financieel plan kun je bijvoorbeeld naar de bank gaan voor een lening.
Administratie en verzekeringen
Als ondernemer ben je verplicht een juiste administratie bij te houden die voldoet aan de eisen. Zo moet je altijd aan kunnen tonen hoeveel belasting je moet betalen of hoeveel btw je over een periode terugkrijgt. Daarnaast zijn de algemene voorwaarden van je bedrijf ook erg belangrijk, net als je verzekeringen. Denk hierbij aan je pensioen, je aansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Wanneer je dit allemaal gedaan hebt is het tijd om je onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Deze geeft jouw gegevens vervolgens door aan de Belastingdienst, zodat je niet daar ook nog je bedrijf in hoeft te schrijven.