Opvallen in Google wordt steeds lastiger. Tik maar eens ‘hardloopschoenen’ in bij Google. Eerst zie je Google Shopping-resultaten, daarna een aantal advertenties en vervolgens Maps. Pas daaronder poppen organische resultaten op. Dit is de plek waar jij wil staan met je content. Hoe concurreer je met al deze resultaten? Lees in deze blog hoe je SEO-teksten schrijven slim aanpakt.
Om na een zoekopdracht bij de organische Google-resultaten te komen, moet je letterlijk twee keer scrollen. Je concurreert niet alleen met anderen om bovenaan in Google te staan, je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat mensen jouw pagina überhaupt zien. Daarom is het een goed idee om je te verdiepen in hoe je goede SEO-teksten schrijft: hiermee creëer je meer zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google.
Google’s algoritme wordt steeds slimmer en alleen eenvoudige trucjes toepassen om hoger te scoren werkt niet meer. Dat is prima, omdat Google de lezer bedient met relevante en informatieve resultaten. Gebruikers krijgen de beste zoekresultaten voorgeschoteld die voorzien in hun informatiebehoeftes. En daar draait het allemaal om.
SEO-tekst schrijven, hoe doe je dat?
SEO (Search Engine Optimization) is ‘zoekmachineoptimalisatie’. Het is een vorm van online marketing en draait om pagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines. Waar we vroeger vooral heel vaak de zoekterm in de tekst propten, vraagt Google nu andere strategieën van marketeers en schrijvers.
Aansluiten bij behoeftes van de doelgroep en doel bepalen
Het allerbelangrijkste om te onthouden bij het schrijven van SEO-teksten: jouw SEO-tekst moet de zoekintentie van je lezer bevredigen. Die zoekintentie begint bij de behoefte van de doelgroep. Wat zoekt jouw doelgroep voordat ze jouw product of dienst koopt? Welk probleem ervaren ze?
Stel dat je als eenpitter hardloopschoenen verkoopt. Met alleen productomschrijvingen kom je niet boven de grote spelers op de markt uit. Maar wél als je super relevante content biedt die volledig aansluit bij de behoeftes van je doelgroep. Informatie over hoe ze hardloopschoenen brandschoon krijgen, en of ze de zool van de schoen kunnen vervangen, bijvoorbeeld. Jouw content kan gaan over die onderwerpen en de lezer vervolgens verleiden tot de koop van een nieuw paar.
De vraag is vervolgens: welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep? Doe daarvoor een gedegen zoekwoordenonderzoek. En hoeveel tekst is er nodig om een sterk verhaal neer te zetten? Maak de tekst niet onnodig lang als dit geen waarde toevoegt.
Een 100% SEO-proof structuur hanteren
Ieder verhaal heeft een begin en een eind. De intro moet de lezer verleiden verder te lezen en het einde moet de lezer verleiden te klikken naar jouw product of dienst. En de tekst daartussen beantwoordt overzichtelijk en gestructureerd de zoekintentie van de lezer.
Er zijn verschillende methodes om je informatie te beschrijven: van makkelijk naar moeilijk, thematisch of bijvoorbeeld het allerbelangrijkste eerst. Voor SEO maakt dat niet gek veel uit, zolang je maar overzichtelijk, pakkend en inspirerend schrijft. Want het is belangrijk dat je je doelgroep aangehaakt houdt.
Het taalniveau van je doelgroep hanteren, helpt je ook bij dat laatste. Is jouw doelgroep de gemiddelde Nederlander? Dan kun je het beste B1 schrijven. Het gros van de Nederlanders beheerst dit niveau en de meeste mensen – ook hoogopgeleide mensen – vinden dat het prettigst om te lezen. Je gebruikt hiervoor eenvoudige woorden, maakt korte zinnen en vermijdt dubbelzinnigheden.
De basics voor het schrijven van SEO-teksten
Wanneer je een beetje bekend bent met SEO weet je al dat je je zoekterm in je URL, titel, metabeschrijving, de eerste honderd woorden en tussenkopjes moet zetten. Ook wordt aangeraden minstens 400 woorden te schrijven en een relevante interne en externe link te plaatsen. Deze regels gelden nog steeds om voor Google vindbaar te zijn.
SEO-hulpmiddelen als de Yoast SEO plug-in voor WordPress, SEMrush SEO content template of Textmetrics helpen je deze standaard SEO-regels toe te passen. Zo hoef je niet zelf het overzicht te bewaren, maar doet de tool dat voor je.
Zoals eerder gezegd, is het een flinke uitdaging om op #1 in de zoekresultaten te komen. Maar door verschillende vormen van content aan te bieden, val je wel meer op. Denk aan een definitie-achtige omschrijving, FAQ, video’s, afbeeldingen en reviews. Zo word je niet alleen zichtbaar in Google, maar ook op andere platformen zoals YouTube.
En mogelijk bemachtig je met deze content zelfs een plaatsje als featured snippet! Iedereen die Google gebruikt, heeft dit weleens gezien. Een featured snippet is het eerste zoekresultaat op een pagina dat zonder klikken antwoord op een vraag geeft. Dit verschijnt in de vorm van een tekst, lijst, FAQ, afbeelding of grafiek. Ze vallen goed op en zorgen vaak voor veel kliks. Het loont dus om blogberichten te schrijven puur om de vraag van de zoeker te beantwoorden.
Goede SEO-teksten schrijven is een heel karwei, maar het loont! Je bereikt er je doelgroep mee en houdt de lezer aangehaakt bij je product of dienst. Het begint allemaal bij het achterhalen van de behoeftes van je doelgroep, een goed zoekwoordenonderzoek en eindigt mogelijk zelfs bij een eerste plek in Google. En mocht het schrijven van SEO-teksten je te moeilijk lijken, of heb je er geen tijd voor? Dan kun je jou SEO-teksten laten schrijven door een gespecialiseerde SEO-copywriter.