Nederland heeft een van de laagste werkloosheidspercentages in Europa en hoewel dit goed nieuws is voor werknemers, vormt het een uitdaging voor bedrijven. Nu er meer mensen werken en minder mensen beschikbaar zijn om vacatures in te vullen, wenden bedrijven zich tot het buitenland om werknemers te werven. In 2017 waren er bijna 750.000 in het buitenland geboren werknemers in Nederland, wat neerkwam op 12 procent van de beroepsbevolking. Dit is een stijging ten opzichte van 12 procent in 2010 en 9 procent in 2000. De meerderheid van deze werknemers komt uit andere Europese landen maar er is ook een aanzienlijk aantal uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Deze stijging zien we de afgelopen jaren ook doorzetten met zo’n 50.000 extra arbeidsmigranten per jaar.
Dit is waar internationale uitzendbureaus om de hoek komen kijken. Internationale uitzendbureaus helpen bedrijven bij het aannemen van personeel uit een ander land en ze helpen werknemers bij het vinden van werk in een ander land. Nederland kent vele internationale uitzendbureaus, gespecialiseerd in het aantrekken van vakmensen uit andere landen om in Nederland werk te verrichten waar veel vraag naar is, maar waarbij het moeilijk is om aan Nederlandse werkkrachten te komen. Eén van deze uitzendbureaus is bijvoorbeeld uitzendbureau N2 People. Dit uitzendbureau is gespecialiseerd in de sectoren Techniek, Logistiek en Automotive en helpt arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Roemenië en Polen om de overgang naar werken in Nederland zo comfortabel mogelijk te maken. Het is immers niet niks om huis en haard te verlaten voor werk in het buitenland.
Het verbinden van vraag en aanbod
Internationale uitzendbureaus gaan te werk door met hun klanten (de bedrijven die hulp nodig hebben bij het aannemen van personeel) contact te houden over welke functies vervuld moeten worden. Aan de andere kant heeft het uitzendbureau recruiters die gespecialiseerd zijn in een bepaald land en de taal die hier gesproken wordt als moedertaal bezitten. Zij vullen de database met kandidaten die werk zoeken in het buitenland, waaronder Nederland. Vervolgens zal het uitzendbureau de database met kandidaten doorzoeken om te kijken of er iemand is die aan de criteria van de klant voldoet. Als er iemand is die aan de criteria voldoet, neemt het internationale uitzendbureau contact op met de kandidaat om te kijken of hij/zij geïnteresseerd is in het betreffende bedrijf. Als de kandidaat geïnteresseerd is, stuurt het internationale uitzendbureau zijn of haar cv naar het bedrijf toe en wordt er een afspraak gemaakt voor een sollicitatiegesprek tussen de kandidaat en vertegenwoordigers van het bedrijf.
Een comfortabele overgang
Zoals gezegd is het een flinke stap om je thuisland te verlaten om in een ander land te gaan werken. Uitzendbureaus zetten zich daarom op diverse manieren in om de overgang zo comfortabel mogelijk te maken. N2 People, een uitzendbureau in Uden, heeft bijvoorbeeld een multiculturele cultuur waarbij er mensen met verschillende nationaliteiten werken. Dit zorgt ervoor dat de vakmensen in hun eigen taal begeleid kunnen worden. Daarnaast hebben uitzendbureaus job coaches in dienst; contactpersonen van zowel de klant en de werknemer. Zij helpen de vakmensen te groeien in hun competenties door persoonlijke begeleiding te bieden, waardoor zij aan blijven sluiten op de wensen van de klant.