De coronacrisis heeft behoorlijk wat impact gehad en we zijn er voorlopig nog niet vanaf. Gelukkig mogen we inmiddels wel weer iets meer dan een paar maanden geleden. Zo is het inmiddels bijvoorbeeld weer toegestaan om naar het werk te gaan. Wil je jouw medewerkers echter weer op kantoor ontvangen? Dan moet je je hierbij wel houden aan de richtlijnen van het RIVM. Dit betekent dat je de nodige aanpassingen moet doen op kantoor. Het creëren van een veilige werkplek voor jouw personeel is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Vind je dit ook lastig? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij geven jou hier namelijk 5 tips voor een veilige werkplek tijdens de coronacrisis.
Tip 1: Zorg dat medewerkers voldoende afstand van elkaar kunnen houden
Eén van de belangrijkste maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Ook op kantoor is deze regel van toepassing. Zorg er daarom allereerst voor dat jouw personeel onderling voldoende afstand van elkaar kan houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door jouw kantoor anders in te delen. Zet de bureaus bijvoorbeeld twee aan twee neer in plaats van aan een eiland. Richt je niet alleen tot de werkvloer, maar ook tot de kantine. Ook hier moet jouw personeel namelijk 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden.
Tip 2: Zorg voor ontsmetting
Het coronavirus komt via de luchtwegen in het lichaam terecht. Op de meeste materialen kan het virus gelukkig niet lang overleven. Toch doe je er goed aan om de boel op kantoor regelmatig te ontsmetten. Maak niet meer één keer per week schoon, maar maak dagelijks een rondje. Doe dit zeker wanneer jouw personeel geen vaste werkplek heeft. Maak de bureaus schoon, ga met een doek over het beeldscherm en ontsmet vooral ook de toetsenborden. Heb je zelf geen tijd om dagelijks schoon te maken? Laat dit dan door een schoonmaakbedrijf doen. Je kunt echter ook vragen of jouw personeel ervoor wil zorgen dat zij aan het einde van de dag hun werkplek schoonmaken.
Tip 3: Zorg voor voldoende frisse lucht
Veel mensen denken dat het coronavirus zich alleen verspreidt door fysiek contact. Dit is echter een misvatting. Het virus verspreidt zich namelijk ook door de lucht. Om de kans op besmetting binnen jouw kantoor te verkleinen, moet je zorgen voor voldoende frisse lucht. Zet daarom iedere dag ramen en deuren open. Op deze manier kan de vervuilde lucht afgevoerd worden en wordt er frisse lucht aangevoerd. Heb je een airco? Gebruik deze dan bij voorkeur niet. Met een airco is de kans op besmetting namelijk groter, omdat het virus makkelijk verplaats wordt via de lucht.
Tip 4: Zorg voor een goede hygiëne op de werkvloer
Bij tip 2 haalden we al aan dat je moet zorgen voor een schoon kantoor. Het draait echter niet alleen maar om de hygiëne op de werkvloer, maar ook om de hygiëne van jouw personeel zelf. Wijs jouw personeel vooral ook op het belang van ontsmetten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat zij meerdere malen per dag hun handen wassen met zeep, bijvoorbeeld na een toiletbezoek. Je kan ook desinfectiemiddel aanschaffen. Sommige bedrijven zetten een dispenser bij de ingang van hun kantoor neer, maar je kunt er ook voor kiezen om jouw medewerkers allemaal een eigen flesje te geven of er op ieder bureau eentje te plaatsen.
Tip 5: Zorg voor bescherming
Zoals we al aangaven, is het verplicht om jouw personeel op 1,5 meter afstand van elkaar te laten werken. Veel bedrijven plaatsen daarom enkel nog bureaus tegenover elkaar en niet naast elkaar. Op deze manier zit jouw personeel 1,5 meter uit elkaar. Toch betekent dit niet dat de kans op verspreiding van het virus nihil is. Jouw werknemers praten namelijk geregeld met elkaar en hierbij kan er wat speeksel rondvliegen. Dit kun je echter betrekkelijk makkelijk voorkomen. Hoe? Door te kiezen voor plexiglas schermen tussen de twee bureaus. Je kunt zo’n scherm ook aan de zijkant van jouw bureaus bevestigen. De plexiglas bureauschermen zijn eenvoudig te monteren. Op deze manier zit jouw kantoorpersoneel altijd beschut en is de kans op besmetting met het coronavirus minimaal.