Hoe ga je om met ziekte van jouw personeel?

0
33
ziekteverzuim personeel

Ben je eigenaar van een bedrijf? Dan is het aannemelijk dat je personeel in dienst hebt. Hierdoor kun je meer werk aannemen, want vele handen maken immers licht werk. Het kan echter gebeuren dat één of meerdere personeelsleden niet in staat zijn om te werken als gevolg van ziekte. Als ondernemer is dit natuurlijk vervelend, want je kunt hierdoor minder produceren dan bij een volle bezetting. Het is natuurlijk extra vervelend wanneer een personeelslid langdurig ziek is. Als werkgever zit je in dat geval waarschijnlijk met de handen in het haar. Veel ondernemers zijn niet of nauwelijks voorbereid op ziek personeel. Zo weten zij bijvoorbeeld niet wat ze in dat geval moeten doen. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij vertellen je hier namelijk hoe je als ondernemer omgaat met ziekte van jouw personeel.

Loon doorbetalen

Indien er een personeelslid ziek is, ben je als werkgever verplicht om het loon door te betalen. Dit is in ieder geval in de eerste twee jaar dat iemand bij jouw bedrijf in dienst is het geval. Per jaar moet je als ondernemer minimaal 70 procent van het brutoloon van een ziek personeelslid betalen. In veel CAO’s is zelfs opgenomen dat er in het eerste jaar 100 procent doorbetaald moet worden in het geval van ziekte. In plaats van het doorbetalen van loon kun je als werkgever ook kiezen voor een Ziektewet-uitkering. Hiervoor moet je ziekte van een werknemer uiterlijk de vierde dag van ziekte doorgeven aan het UWV. Deze uitkering kun je onder meer gebruiken wanneer iemand ziek is als gevolg van zwangerschap of bevalling en orgaandonatie. De uitkering is ook te gebruiken voor werknemers met een no-riskpolis, werknemers die onder de compensatieregeling vallen en ziek zijn en werknemers van wie het dienstverband afloopt tijdens de ziekte.

Re-integratie

Als werknemer wil je natuurlijk dat ziek personeel zo snel mogelijk weer aan het werk is. Het werkt echter averechts om jouw medewerkers constant achter de broek aan te vangen wanneer zij ziek zijn. Indien ze te vroeg terugkeren, kunnen ze andere personeelsleden besmetten. Hier zit je natuurlijk ook niet op te wachten. Daarom moet je als werkgever zorgen voor een goed re-integratietraject. Begin hier niet pas mee wanneer er iemand ziek is, maar werk al voor ziekte zo’n traject uit. Als werkgever ben je in de eerste twee ziektejaren namelijk samen met de werknemer verantwoordelijk voor re-integratie. Je moet bijvoorbeeld een plan van aanpak opstellen en minimaal eens per zes weken met de werknemer in gesprek gaan.

Mag je ziek personeel ontslaan?

Het is natuurlijk ontzettend vervelend wanneer jouw personeel ziek is. Als ondernemer loop je hierdoor mogelijk omzet mis. Dit is zeker het geval wanneer een werknemer langdurig ziek is. Om een einde te maken aan dit probleem overweeg je een personeelslid mogelijk te ontslaan. Doe dit echter niet voordat je weet wat hierin je rechten zijn als werkgever. Gaat het om een werknemer die nog geen twee jaar in dienst is? Dan is ziekte of arbeidsongeschiktheid geen geldige reden voor ontslag. Buiten deze twee jaar om mag je een werknemer wel ontslaan vanwege ziekte. Dit is overigens alleen het geval wanneer het gaat om frequent ziekteverzuim. Het is dus niet zo dat je een werknemer direct mag ontslaan wanneer hij of zij een weekje ziek is. Ook langdurige arbeidsongeschiktheid wordt gezien als een geldige reden voor ontslag van een medewerker.