Online marketing is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Er zijn bedrijven die zich speciaal toeleggen op dit vakgebied, maar er zijn ook bedrijven die online marketing inzetten om hun verkoop te verhogen. Dit laatste zien we steeds vaker gebeuren. Het lijkt wel alsof steeds meer bedrijven zich bewust worden van het feit dat online marketing hun bedrijf naar een hoger level kan tillen. Lees je vaker en vaker succesverhalen van bedrijven die online marketing inzetten? Dan wil je hier als ondernemer mogelijk ook een begin mee maken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er zitten namelijk behoorlijk wat haken en ogen aan. Om te voorkomen dat je de mist ingaat, geven we je hier drie tips om te beginnen met online marketing!
1. Zorg voor een doordacht plan
We horen vaak genoeg verhalen van bedrijven die zonder doordacht plan beginnen met online marketing. Dit is natuurlijk gedoemd om te mislukken. Wil je beginnen met online marketing? Zorg er dan altijd voor dat je eerst een doordacht plan hebt. Het is onder meer belangrijk om te kijken welke verschillende kanalen je in wilt zetten. Ga je enkel adverteren op websites of plaats je ook advertenties op sociale media? Zorg er daarnaast voor dat je weet welke doelgroep je wilt benaderen. Vandaag de dag brengt nagenoeg iedere Nederlander behoorlijk wat tijd door op het internet. Verkoop je producten die gericht zijn op jongeren? Zorg er dan voor dat je kanalen inzet waarbij je hen goed en snel kunt bereiken. Denk in dat geval bijvoorbeeld aan Instagram of Snapchat. Richt jouw bedrijf zich meer tot het bedrijfsleven? Dan kan het bijvoorbeeld interessant zijn om te adverteren op LinkedIn.
2. Stel een budget vast
Reclame maken voor jouw bedrijf kost altijd geld. Dit is bij online marketing niet anders. Voordat je begint raden wij je dan ook aan om een budget vast te stellen. Dit maakt het ook een stuk makkelijker om een campagne in te richten. Bij advertenties in een lokaal of regionaal blaadje betaal je vaak een vast bedrag voor een advertentie. Dit is bij online marketing niet het geval. Je bepaalt hier vaak zelf hoeveel je uitgeeft aan de advertentie. Wil je adverteren op Facebook? Dan kun je bijvoorbeeld zelf een budget instellen. Je kiest ook een looptijd voor de advertentie. Jouw advertentie wordt in de gekozen periode getoond aan de doelgroep en hierbij wordt het maximaal ingestelde budget niet overschreden. Bij online marketing hoef je dus nooit bang te zijn om achteraf een torenhoge rekening te ontvangen.
3. Overweeg om online marketing uit te besteden
De meeste jongeren weten tegenwoordig wel hoe marketing online in elkaar steekt. Ben je van middelbare leeftijd? Dan heeft de online wereld voor jou mogelijk nog behoorlijk wat geheimen. In dat geval is het natuurlijk niet makkelijk om een begin te maken met online marketing. Indien je ervoor kiest om er toch zelf mee aan de slag te gaan, is de kans op mislukking vrij groot. Hier zit je niet op te wachten, want in dat geval gooi je in principe gewoon geld weg. Overweeg daarom om online marketing uit te besteden aan een marketingbureau. Zij weten alle fijne kneepjes van online marketing en kunnen jou dan ook van dienst zijn. Dit kost je weliswaar geld, maar je weet zeker dat de marketingcampagne zijn vruchten afwerpt. En dit is waarschijnlijk niet het geval wanneer je zelf aan de slag gaat met online marketing.