In een tijd waarin online aanwezig en vindbaar zijn steeds belangrijker is voor bedrijven, is SEO (search engine optimization) een onmisbaar begrip geworden. Heb je een mooie website, webshop, of ander online platform, dan wil je natuurlijk dat die gevonden kan worden. Met search engine optimization optimaliseer je je website of pagina voor zoekmachines. Doe je dat goed, dan zorg je ervoor dat de gebruikers van bijvoorbeeld Google jouw website sneller kunnen vinden. Houd je juist geen rekening met SEO, dan laat je veel kansen liggen. Maar hoe optimaliseer je je website op de juiste manier, en wanneer kun je het beste een specialist inschakelen?
De drie basisprincipes
Search engine optimization is een veelzijdig vakgebied dat constant in beweging is. De digitale wereld staat dan ook niet stil. Bij elke update die de grote zoekmachines uitbrengen kunnen het werkveld en de strategieën die daarbij horen veranderen. SEO is op te delen in drie kernprincipes: content, autoriteit en techniek. Een online-marketingbureau kan je helpen je website op deze drie gebieden goed te laten presteren. Zoek je bijvoorbeeld een marketingbureau in Hoorn om jouw SEO-strategie mee vorm te geven, dan kun je terecht bij Semwerkt.
Schrijf goede content
Content is een belangrijke schakel in je SEO-strategie. Onder content valt bijvoorbeeld de tekst die op je website staat. Als deze tekst op de juiste manier is geschreven en relevante zoekwoorden gebruikt, zal een zoekmachine zoals Google de tekst hoog waarderen. Het is daarbij wel belangrijk om niet alleen voor de zoekmachine te schrijven. Je wilt content maken die nuttig is voor je publiek en doelgroep, en die graag gelezen wordt. Houd in je achterhoofd dat zoekmachines als doel hebben om hun gebruikers de meest relevante webpagina’s aan te bieden. Waarderen gebruikers jouw teksten, dan heeft dat effect op je vindbaarheid.
Zorg voor een sterke autoriteit
Door voldoende relevante links naar je website te laten verwijzen zorg je voor een goede autoriteit, waardoor je sneller gevonden wordt. Autoriteit wordt gebaseerd op de hoeveelheid links die naar je website of pagina verwijzen, en hoeveel waarde die links hebben. Het publiceren van goede content zorgt er vaak vanzelf voor dat andere websites naar je pagina’s linken. Dat heet linkbuilding. Ook de interne links van je website moeten in orde zijn. Zorg dat je verschillende pagina’s op de juiste manier naar elkaar linken. Daar is de gebruiker blij mee, en tegelijkertijd zorgt het voor een sterk linkprofiel.
Een SEO-specialist kan je helpen
Juist omdat SEO zo’n dynamisch werkveld is, heb je er baat bij een online-marketingbureau in te schakelen dat je kan helpen bij het vinden van de juiste strategie. Zo’n bureau is van alle markten thuis, ook van bijvoorbeeld search engine advertising. Enkele bureaus zijn daarnaast zelfs Google Ads partner, wat ervoor zorgt dat ze je nog beter kunnen helpen jouw online strategie samen te stellen. Wil je SEO echt goed aanpakken, laat je dan ondersteunen door een online-marketingbureau.