Zo zorg je dat jouw bedrijf online goed vindbaar is!

0
50
online vindbaarheid

Heb je een eigen bedrijf? Dan is de kans vrij groot dat je ook een website hebt. Op deze website geef je meer informatie over jouw bedrijf en daarnaast kunnen mensen er de contactgegevens van jouw onderneming vinden. Verkoop je producten? Dan is het aannemelijk dat deze ook via jouw website te koop zijn. In dit laatste geval wil je natuurlijk zoveel mogelijk verkopen via jouw site. Sommige sites slagen hierin, maar dit geldt lang niet voor iedereen. Verloopt jouw online verkoop ook teleurstellend? Dan wordt het tijd om jouw website onder handen te nemen. Een eerste stap is de online vindbaarheid vergroten. Hoe beter je vindbaar bent, des te groter de kans op verkoop. Maar hoe zorg je eigenlijk dat jouw bedrijf online vindbaar is? Wij vertellen het je in deze tekst!

Waar wil je op gevonden worden?

Verkoop je via de website van jouw bedrijf accessoires voor smartphones? Dan wil je natuurlijk dat mensen die interesse hebben in hoesje hierop terechtkomen. Je wilt uiteraard niet alleen gevonden worden op de term ‘telefoonhoesjes’. Nee, want ook als iemand zoekt op ‘telefoonhoesje Samsung’ wil je met jouw site omhoog komen. En zo zijn er ongetwijfeld nog talloze zoektermen te bedenken waarop jij gevonden wilt worden. Voordat je kunt beginnen met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website, moet je weten waar je op gevonden wilt worden. Je kunt zelf een lijstje maken met de belangrijkste zoekwoorden, maar je kunt ook een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Heb je zelf geen idee hoe je zo’n onderzoek uitvoert? Schakel dan een marketingbureau in om dit voor jou te laten doen.

Lees ook: drie tips om te beginnen met online marketing

Kijk kritisch naar jouw teksten

Wanneer je de zoekwoorden bepaald hebt, moet je kritisch naar de teksten op jouw site kijken. De kans is namelijk aanwezig dat de zoekwoorden nu nog niet of nauwelijks in de teksten vermeld worden. Dit is echter wel een vereiste om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Daarbij komt dat je de zoekwoorden op strategische plekken moet verwerken. Is het zoekwoord van de homepage ‘telefoonhoesjes’? Zorg er dan voor dat dit woord in de kop, een tussenkopje en in de eerste en laatste alinea genoemd wordt. Daarnaast doe je er goed aan het zoekwoord zo nu en dan in de tekst terug te laten keren. Doe dit niet te vaak, want bij een te groot aantal zal een zoekmachine jouw site als spam beschouwen.

Zorg voor een actuele website

Veel bedrijven laten een eigen website bouwen, plaatsen hier vervolgens content op en kijken er dan niet of nauwelijks nog naar om. Wanneer je de online vindbaarheid van jouw site wilt vergroten, is dit echter niet handig. Waarom niet? Omdat een zoekmachine in dat geval ziet dat jouw site niet actueel is. In dat geval is de kans groot dat je ondersneeuwt. Dit wil je natuurlijk voorkomen, want dit gaat ten koste van de vindbaarheid van jouw site. Daarom is het zaak jouw site actueel te houden. Dit kan door af en toe nieuwe content toe te voegen. Je kunt er ook voor kiezen een blog te beginnen. Zorg bijvoorbeeld dat hier wekelijks een nieuw bericht op geplaatst wordt. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw site actueel blijft en voorkom je dat hij ondersneeuwt.