Wat zijn de voordelen van online marketing?

0
7
online marketing voordelen

Marketing speelt vandaag de dag een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. Meer en meer bedrijven gaan het nut hiervan inzien. Met name de online marketing wordt steeds belangrijker. Veel bedrijven zijn hier de afgelopen jaren dan ook mee begonnen. Toch zien we dat er ook nog genoeg bedrijven zijn die niet of nauwelijks actief zijn op het internet. Een gemiste kans, want met behulp van online marketing kun je namelijk veel nieuwe klanten binnenhalen. Ben je nog niet geheel overtuigd? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij zetten hieronder namelijk de voordelen van online marketing op een rijtje. Zodoende kun je zelf een afweging maken of het de moeite waard is om te beginnen met online marketing.

Goedkoper dan offline marketing

Eén van de misvattingen rond online marketing is dat het duur is. Je kunt het echter zo duur maken als je zelf wilt. Je kiest namelijk zelf het budget dat beschikbaar is voor een online marketingcampagne. Bij online marketing ben je doorgaans in ieder geval eens stuk goedkoper uit dan bij offline marketing. Voor advertenties in huis-aan-huisbladen en/of dagbladen betaal je namelijk een vast tarief. Dit is bij online marketing niet het geval. Zelfs met een paar euro kun je al een online marketingcampagne beginnen. Dit is bij offline marketing nagenoeg ondenkbaar.

Het bereik ligt een stuk hoger

Huis-aan-huisbladen worden in de regio bezorgd. Het aantal adressen kan betrekkelijk groot zijn, maar lang niet iedereen leest deze blaadjes ook. In menig huishouden belanden ze direct bij het oud papier. Het daadwerkelijke bereik ligt bij deze vorm van marketing dus een stuk lager dan je mogelijk zou denken. Bij online marketing is het bereik vaak vele malen hoger. Je bereikt makkelijker een grote doelgroep. Bovendien is de kans dat mensen jouw advertentie zien een stuk groter.

De resultaten zijn meetbaar

Heb je jarenlang geadverteerd in huis-aan-huisbladen? Dan weet je nooit exact hoeveel mensen de advertentie van jouw bedrijf hebben gezien. Dit is bij online marketing wel het geval. Indien je adverteert op sociale media weet je bijvoorbeeld precies hoeveel mensen jouw advertentie gezien hebben. Na afloop van een campagne kun je dus precies zien wat de resultaten zijn. Dit maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om campagnes met elkaar te vergelijken.

Campagnes zijn bij te sturen

Bij online marketing let je ongetwijfeld op de resultaten van de campagne. Doe dit niet alleen na afloop, maar ook vooral tijdens de campagne. Blijkt gedurende de campagne dat het toch minder gaat dan gehoopt? Dan kun je deze nog bijsturen. Je kunt namelijk aanpassingen doen aan een advertentie in de hoop zo betere resultaten te boeken. Dit kan zelfs nadat de advertentie al verschenen is. Bij offline marketing is dit natuurlijk ondenkbaar. Zodra een huis-aan-huisblad gedrukt is, kun je de advertentie immers niet meer aanpassen. Ontdek je dat er een foutje in staat? Dan is het zonde van jouw geld, want je kunt het niet meer herstellen. Bij online marketing is dit wel het geval.

Instappen is niet lastig

Voor offline marketing hoef je niet bijzonder veel kennis te hebben. Wanneer je wilt adverteren in een huis-aan-huisblaadje stuur je immers gewoon de advertentie in. Online  marketing is wat dat betreft een stuk ingewikkelder. Toch is het niet lastig om in te stappen. De drempel van online marketing ligt namelijk behoorlijk laag. Het is niet nodig om over een groot budget te beschikken. Hierdoor heeft iedereen bij online marketing gelijke kansen. Heb je zelf de kennis niet in huis om te beginnen met online marketing? Dan kun je een marketingbureau inschakelen om dit voor jou uit te voeren.