Hoe bouw je een klantenbestand op als startend ondernemer?

0
344
netwerken als ondernemer

Ben je recent gestart als zelfstandige zonder personeel (zzp’er)? Dan moet je er zelf voor zorgen dat er brood op de plank komt. In dat geval is het natuurlijk wel noodzakelijk om voldoende klanten te hebben. Als er geen klanten zijn, verdien je immers ook geen geld. Het vinden van klanten als zzp’er kan een stuk lastiger zijn dan gedacht, zeker in de beginperiode. Uiteraard wil je direct voortvarend van start gaan met jouw onderneming. Het is dus zaak dat je een klantenbestand opbouwt. Maar hoe doe je dit eigenlijk als startende ondernemer? Wij geven je hieronder een aantal tips die vast en zeker van pas komen!

Breng jouw bedrijf onder de aandacht

Jouw familie, vrienden en kennissen weten ongetwijfeld dat je sinds kort actief bent als zzp’er. De kans is echter niet groot dat je klanten krijgt uit deze toch relatief kleine kring. Daarom is het zaak dat je jouw bedrijf onder de aandacht brengt bij meerdere mensen. Hoe meer mensen immers van het bestaan van jouw bedrijf weten, des te groter de kans dat zij klant worden. Maar hoe breng je jouw bedrijf onder de aandacht? De beste manier om dit te doen is door te adverteren. Je kunt beginnen met een advertentie in een lokaal of regionaal blaadje. Dit kan je maar zo een aantal klanten uit de buurt opleveren. Wil je een stap verder gaan? Zorg dan dat je een website hebt en werk aan de vindbaarheid hiervan. Een website die goed vindbaar is levert je namelijk meer klanten op. Maak ook een bedrijfspagina aan op sociale media. Je kunt er zelfs voor kiezen om te adverteren op sociale media. Het bereik hiermee is vele malen groter dan met geprinte media, waardoor je mogelijk nog meer klanten binnenhaalt.

Benader verschillende bedrijven

Begin je een bedrijf in de branche waarin je de laatste jaren ook al in loondienst gewerkt hebt? Dan ken je ongetwijfeld behoorlijk wat mensen die in dit wereldje actief zijn. Je kunt deze mensen en/of bedrijven natuurlijk eens benaderen om hen ervan op de hoogte te brengen dat je voor jezelf begonnen bent. Pas hier echter wel mee op. Je wilt immers niet dat jouw oude werkgever ontdekt dat je de klanten onder zijn neus vandaan haalt. Wil je je niet in het vaarwater van jouw vorige baas begeven? Dat hoeft ook niet. Je kunt jouw klantenbestand ook uitbreiden door gericht op zoek te gaan naar interessante klanten. Stel hiervoor een lijstje op met potentiële kandidaten. Richt je hierbij alleen tot jouw eigen doelgroep en bedrijven die voor jou interessant zijn. Zodra dit lijstje gereeds is, kun je een contact zoeken met deze bedrijven. Door gericht te benaderen is de kans groot dat jouw klantenbestand binnen de kortste keren groeit.

Ga netwerken

Als startende ondernemer is het opbouwen van een netwerk ontzettend belangrijk. Je hebt natuurlijk al een eigen netwerk, maar hier zitten mogelijk geen potentiële klanten tussen. Via dit netwerk kun je echter wel aan nieuwe klanten komen. Mogelijk vertellen mensen uit jouw eigen netwerk anderen wel weer over jouw bedrijf. Dit resulteert er mogelijk in dat zij contact met je opnemen. Ga echter niet zitten wachten wanneer klanten uitblijven. Nee, in dat geval doe je er goed aan om zelf actief te gaan netwerken. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een netwerkclub of bezoek een netwerkbijeenkomst. Hier spreek je allerlei nieuwe mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten. Als startende ondernemer is netwerken een uitstekende manier om jouw klantenbestand uit te breiden. Denk overigens niet direct dat je na één netwerkbijeenkomst direct talloze klanten hebt. Nee, je moet vooral zorgen dat je het contact warm houdt. Vraag visitekaartjes en/of contactgegevens tijdens de bijeenkomst. Zodoende kun je de personen die je ontmoet hebt in een later stadium nogmaals (telefonisch) benaderen om jouw producten en/of diensten aan te bieden.