De stap van loondienst naar zelfstandig ondernemen is best spannend. Voorheen werd alles immers voor je ingevuld en nu moet je het ineens allemaal zelf doen. Zo moet je er zelf voor zorgen dat er brood op de plank komt. Als startende ondernemer is het dan ook belangrijk om een klantenbestand op te bouwen. De kans is niet groot dat particulieren en/of bedrijven direct in de rij staan wanneer je net begonnen bent als zelfstandig ondernemer. Om toch voldoende klanten te krijgen, is het allereerst zaak om naamsbekendheid op te bouwen. Zonder naamsbekendheid weten particulieren en/of bedrijven hun weg naar jouw onderneming waarschijnlijk niet te vinden. Om jou een handje te helpen, vertellen we je hier wat de beste manieren zijn voor het opbouwen van naamsbekendheid als starter.
Werk aan je zichtbaarheid
Heb je een pand gehuurd op een plaatselijk industrieterrein? Dan wil je hier waarschijnlijk zo snel mogelijk intrekken. Jijzelf, jouw personeel en je directe omgeving weten waar jouw bedrijf gevestigd is. Voor mensen die het bedrijf niet kennen, is dit natuurlijk niet het geval. Om naamsbekendheid op te bouwen, is het daarom belangrijk om te werken aan je zichtbaarheid. Zorg ervoor dat de naam van jouw bedrijf groot op de gevel staat en hang bijvoorbeeld vlaggen op met het logo van jouw bedrijf. Op deze manier kunnen mensen niet meer om jouw bedrijf heen.
Zorg voor een vindbare website
Als startende ondernemer is een website vandaag de dag onmisbaar. Veel mensen worden namelijk klant na een zoektocht op het internet. Verkoop je spullen? Dan is een website extra belangrijk. Denk echter niet dat mensen de weg naar jouw website ook direct weten te vinden. Nee, want je moet ook online naamsbekendheid opbouwen. Hoe je dit doet? Door ervoor te zorgen dat jouw website goed vindbaar is. Dit doe je door hem te optimaliseren voor een zoekmachine. Hoe beter jouw site geoptimaliseerd is, des te groter de kans dat mensen uiteindelijk bij jouw bedrijf terechtkomen.
Begin met adverteren
Veel startende ondernemers plaatsen een advertentie in een lokaal of regionaal krantje om naamsbekendheid op te bouwen. Indien jij je voornamelijk richt op bedrijven en/of personen uit de regio, is dit natuurlijk een prima optie. Je maakt deze doelgroep dan immers bekend met jouw bedrijf. Wil je eigenlijk mensen in het hele land bedienen? Dan kun je er beter voor kiezen om online te adverteren. Dit kan bijvoorbeeld via sociale media, zoals Facebook of Instagram. Hiermee bereik je binnen de kortste keren een grote doelgroep, waardoor de kans op klanten een stuk groter wordt.
Herhalen, herhalen en nog eens herhalen
Met adverteren vergroot je de naamsbekendheid van jouw bedrijf, maar het is vrij prijzig. Daarom beginnen veel startende ondernemers met een eenmalige advertentie. Dit werpt waarschijnlijk niet zijn vruchten af. Na één keer zijn mensen immers niet direct overtuigd. Daarbij komt dat ze een eenmalige advertentie ook over het hoofd kunnen zien. Om naamsbekendheid op te bouwen raden wij je dan ook aan om in korte tijd meerdere advertenties te plaatsen. Hoe vaker mensen in aanraking komen met een advertentie, des te groter de kans dat ze uiteindelijk klant worden. Dat is de kracht van herhaling!